Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
10/08566
Lovgivning
- 1
- 6
Samtykke til markedsføring skal være konkretiseret og informeret
Forbrugeren skal være klar over, at vedkommende giver samtykke til markedsføring, og hvad samtykket indebærer.
En erhvervsdrivende ønskede på sin hjemmeside at indhente forbrugeres samtykke til at andre erhvervsdrivende måtte sende tilbud på bestemte produkter. Den erhvervsdrivende sendte et eksempel på samtykket og bad Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked.
Eksemplet viste at forbrugeren blev ledt gennem 3 sider:
På første side var overskrifte: ”Få et godt tilbud fra (anden branche)”. Efter en kort beskrivelse af minimumskravene til tilbuddet stod der: ” Du kan ikke være sikker på, at (anden branche) er villig til at give dig tilbud, der lever op til disse minimumskrav. Men jo flere interesserede, des større er chancen.”
På anden side stod: ”Få et godt tilbud fra (anden branche). Når en (tilbudsgiver) er fundet, vil dit navn og din adresse blive videregivet til (tilbudsgiver), så de kan sende dig et tilbud om at blive kunde hos dem. Du bliver kun kontaktet, hvis det senest den 1. december 2010 er lykkedes at finde en (tilbudsgiver)”. Herefter blev minimumskravene til tilbuddet vist igen.
På tredje side var overskriften og minimumskravet til tilbuddet fra de øvrige sider gentaget. Over indtastningsfeltet, hvor forbrugeren kunne oplyse sit navn og adresse, stod: ”Du skal ikke betale noget for denne service. Såfremt det lykkedes at finde (tilbudsgiver), vil (den erhvervsdrivende modtage formidler honorar fra (tilbudsgiver). (Den erhvervsdrivende) er dataansvarlig. Der behandles alene oplysninger om dit navn og din adresse. De nævnte oplysninger slettes af (den erhvervsdrivende), når de enten er videregivet til (tilbudsgiver), eller det ikke er lykkedes at finde (en tilbudsgiver).
For så vidt angik spørgsmål om databeskyttelse og samtykke til behandling af personoplysninger efter persondataloven henviste Forbrugerom-budsmanden til Datatilsynet.
Endvidere meddelte Forbrugerombudsmanden, at der efter hans opfattelse eksplicit burde oplyses, hvilken kommunikationsform der blev givet samtykke til, og hvor mange gange der måtte sendes tilbud.
Samtidig gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at der skulle være anvist en nem måde, hvorpå forbrugeren kunne trække sit samtykke tilbage.