Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
13/05817

Lovgivning

  • 6

Samtykke til markedsføring var ikke godt nok

Forbrugerombudsmanden kritiserede en ejendomsmæglerkædes praksis med at kombinere en underskrift på en købsaftale med et samtykke til at blive kontaktet via telefon, e-mail og sms af ejendomsmæglerkæden. Samtykket opfyldte efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke lovgivningens krav om at være hhv. ”informeret og konkretiseret” samt ”udtrykkeligt og utvetydigt”.

Forbrugerombudsmanden udtalte endvidere, at ejendomsmæglerkædens praksis med at sende e-mails med reklame til personer, der havde bestilt en gratis salgsopstilling, og som ikke i den forbindelse havde givet samtykke til at modtage elektronisk markedsføring, var i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden bad ejendomsmæglerkæden om straks at ændre deres praksis, hvilket kæden oplyste de ville gøre. 

Efter markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven må erhvervsdrivende ikke uden samtykke fra modtageren sende elektronisk markedsføring eller ringe forbrugere op i afsætningsøjemed. For at et samtykke kan anses for afgivet, skal det være hhv. ”informeret og konkretiseret” og ”udtrykkelig og utvetydig” – forbrugeren skal altså vide, at der gives samtykke, over for hvem og til hvad.