Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/05736

Lovgivning

  • 6

Indhentelse af samtykke via bluetooth-teknologi

En erhvervsdrivende ville indhente forbrugernes samtykke til at modtage markedsføring på mobiltelefonen via telefonens bluetooth. Forbrugerombudsmanden vurderede, at foranstaltningen ikke var i strid med markedsføringslovens § 6.

En erhvervsdrivende ønskede at lave en markedsføringsforanstaltning, hvor forbrugerne ville modtage markedsføring på deres mobiltelefoner, når de befandt sig inden for en nærmere afgrænset zone.

Det ville foregå ved, at en forbruger, som tændte sin mobiltelefons blue-tooth, mens vedkommende befandt sig i den afgrænsede zone, ville modtage en henvendelse på telefonen, hvor forbrugeren ville blive spurgt, om vedkommende ønskede at få tilsendt markedsføringsmateriale til sin mobiltelefon.

Den erhvervsdrivende ville gøre opmærksom på brugen af bluetooth-teknologien via skilte.

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må erhvervsdrivende ikke uden forbrugerens samtykke sende markedsføringsmateriale til denne ved brug af elektronisk post.

Forbrugerombudsmanden gjorde den erhvervsdrivende opmærksom på, at et samtykke skal indhentes lovligt, hvilket indebærer, at den erhvervsdrivende normalt ikke må indhente det via elektronisk post, men samtykket kan godt meddeles via denne kanal.

Forbrugerombudsmanden henledte endvidere den erhvervsdrivendes opmærksomhed på, at et gyldigt samtykke skal være informeret og konkretiseret, dvs. at forbrugeren skal være klar over, at vedkommende giver samtykke, samt hvad der gives samtykke til.

At et samtykke skal være informeret indebærer bl.a., at et gyldigt samtykke ikke kan gives stiltiende, men at der skal ske en aktiv handling fra forbrugerens side for at give samtykket.

Under forudsætning af at forbrugeren kun ville modtage en henvendelse på sin mobiltelefon, hvis forbrugeren aktivt tændte for telefonens blue-tooth, når vedkommende var i den afgrænsede zone, og ikke ville modtage henvendelser, blot fordi telefonens bluetooth i forvejen var tændt, og under forudsætning af at de opsatte skilte indeholdt en nærmere konkretisering af, hvad forbrugeren gav samtykke til, vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringsforanstaltningen ikke var i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1.