Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/06178

Lovgivning

  • 6

SMS-besked om bortfald af opkaldsafgift

Et teleselskabs udsendelse af en sms-besked, om at opkaldsafgiften på kundens telefonabonnement bortfaldt, fandtes omfattet af reglerne i markedsføringslovens § 6.

Et teleselskab rettede henvendelse til Forbrugerombudsmanden i forbindelse med, at selskabet ville fjerne opkaldsafgiften fra et af deres abonnementer. De berørte kunder ville modtage et brev, hvori der blev orienteret herom. Teleselskabet ønskede endvidere på dagen for ændringens ikrafttræden at udsende en sms-besked til kunderne, hvori de blev mindet om ændringen. Teleselskabet ville i brevet, der blev sendt til kunderne, orientere om udsendelsen af sms-beskeden.

Forbrugerombudsmanden udtalte i den forbindelse, at udsendelsen af en meddelelse om, at der på et senere tidspunkt ville blive fremsendt en sms-besked, ikke i sig selv kunne sidestilles med, at modtageren havde givet sit samtykke hertil.

Forbrugerombudsmanden oplyste endvidere, at praktiske servicemeddelelser om f.eks. ændringer i adresseforhold og omlægninger/ændringer i aftale-/policeforhold i løbende kundeforhold, som udgangspunkt vil falde uden for markedsføringslovens § 6.   

Forbrugerombudsmanden henviste dog i den konkrete sag til, at forbrugeren allerede i det af teleselskabet udsendte brev havde modtaget oplysning om, at opkaldsafgiften bortfaldt, og at det i øvrigt ikke var nødvendigt for forbrugeren at foretage sig noget i anledning af bortfaldet af opkaldsafgiften, idet denne bortfaldt automatisk. Udsendelsen af den pågældende sms-besked opfyldte derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke umiddelbart noget reelt informationsbehov, og meddelelsen havde derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i højere grad karakter af en generel promovering af teleselskabets navn og produkter, end af en praktisk servicemeddelelse. 

Forbrugerombudsmanden udtalte på den baggrund, at han var mest tilbøjelig til at anse udsendelsen af sms-beskeden for omfattet af markedsføringslovens § 6.