Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
14/07192
Lovgivning
- 6
Uanmodet henvendelse pr. brev og e-mail om indkaldelse til næste bilsyn
Bilsynsvirksomhed, der havde overtaget en anden bilsynsvirksomhed, kunne succedere i den overtagede virksomheds ret til at bruge indhentede samtykker. Virksomhedens påtænkte henvendelser pr. e-mail til overtagne og tidligere kunder var omfattet af markedsføringslovens § 6, stk. 1.
En bilsynsvirksomhed påtænkte at rette uanmodet henvendelse med påmindelse om næste bilsyn til egne kunder og til nye kunder erhvervet ved overtagelse af en anden virksomhed, ved e-mail eller personligt adresseret brev, eller at indhente samtykke til henvendelsen via e-mail. Det fremgik at både de nye og de gamle kunder ikke havde givet samtykke til påmindelse om næste bilsyn.
Det blev lagt til grund, at virksomheden havde erhvervet samtlige aktiver og passiver ved overtagelsen. Virksomheden kunne derfor succedere i retten til at anvende samtykkerne fra den erhvervede virksomhed inden for samtykkets ramme.
Forbrugerombudsmanden udtalte herefter, at det er lovligt at fremsende personligt adresserede breve med markedsføring til fysiske personer, som ikke er anført på Robinsonlisten eller som har frabedt sig henvendelsen.
Endelig udtalte Forbrugerombudsmanden, at virksomheden ikke opfyldte betingelserne i markedsføringslovens § 6, stk. 2, der undtagelsesvist giver erhvervsdrivende mulighed for at anvende en modtaget e-mailadresse til markedsføring. Virksomheden kunne derfor ikke indsende påmindelserne pr. e-mail. Ligeledes skal et samtykke til uanmodet elektronisk markedsføring være forudgående, og at virksomheden kunne derfor ikke sende en e-mail for at indhente et samtykke.