Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
13/13101
Lovgivning
- 6
WIFI-startside umiddelbart ikke anset for at være omfattet af begrebet elektronisk post
Hotellers WIFI startsider blev efter Forbrugerombudsmandens vurdering umiddelbart ikke anset for, at være omfattet af elektronisk post i markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det ville derfor ikke være i strid med 6, stk. 1, hvis startsiderne indeholdt reklame.
En erhvervsdrivende udbød WIFI-løsninger til hoteller der indeholdt en startside, som brugere der ønskede at logge på hotellers trådløse netværk, blev præsenteret for når de ville bruge internettet. På denne startside påtænkte den erhvervsdrivende, at præsentere brugeren for forskellige markedsføringstiltag, f.eks. rabat på hotelophold, tilbud på drikkevarer mv.
Den erhvervsdrivende anmodede om Forbrugerombudsmandens stillingstagen til, hvorvidt dette var i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1.
Efter § 6, stk. 1 må erhvervsdrivende ikke rette til nogen ved brug af elektronisk post, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det. Elektronisk post er ikke defineret i markedsføringsloven, men skal efter forarbejderne forstås i overensstemmelse med begrebet i direktivet om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation. Dette fastsætter, at elektronisk post er: ”enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres i nettet eller i modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren.”
Forbrugerombudsmanden afgav ikke en formel forhåndsbesked, men udtalte at såfremt startsiden ikke er omfattet af definitionen elektronisk post, vil det påtænkte tiltag ikke være i strid med § 6, stk. 1.
Det var umiddelbart Forbrugerombudsmandens opfattelse at der næppe var tale om en meddelelse, der blev sendt og lagret indtil den blev hentet af modtageren, og at der derfor næppe var tale om elektronisk post.