Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
11/00826
Lovgivning
- 1
Konkurssikring skal udbydes på en klar og tydelig måde
Når det er lovpligtigt at udbyde en ydelse til forbrugerne, følger det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse af markedsføringslovens krav om god markedsføringsskik, at dette skal gøres på en klar og tydelig måde.
Med virkning fra 1. januar 2010 blev lov om en rejsegarantifond ændret således, at der ved køb af flere rejseydelser til privatbrug, bl.a. flytransport, kan vælges dækning af Rejsegarantifonden. Forbrugeren skal i så fald betale et bidrag til rejseudbyderen, som skal viderebetale bidraget til Rejsegarantifonden. Efter lov om en rejsegarantifond skal konkurssikringen senest udbydes i umiddelbar tilknytning til købet af rejseydelsen, men loven fastsætter ikke, hvordan dette nærmere skal ske.
Forbrugerombudsmanden modtog flere klager over den måde, hvorpå i alt elleve flyselskaber udbød konkurssikringen. Da der er tale om en ydelse, som det er lovpligtigt at udbyde, var det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne klart og tydeligt skulle gøres opmærksom på muligheden for at tilkøbe konkurssikringen, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 1, om god markedsføringsskik.
Forbrugerombudsmanden anmodede derfor de berørte selskaber om at dokumentere, at de udbød konkurssikringen i overensstemmelse med markedsføringsloven. I sin vurdering af materialet lagde Forbrugerombudsmanden vægt på, at oplysningen om konkurssikring blev givet i forbindelse med købet af selve rejseydelsen og ikke blot fx under en sidemenu med generelle rejseoplysninger. Forbrugerombudsmanden lagde desuden vægt på, hvilken risiko der måtte være for, at forbrugeren evt. overså informationen, fx fordi den stod sammenblandet med oplysninger af en kommerciel karakter så som tilkøb af ekstra bagagevægt, leje af bil eller hotelværelse. Fire selskaber måtte på den baggrund ændre deres hjemmesider.
For to selskabers vedkommende var der alene tale om salg fra et fysisk forretningslokale, og disse selskaber oplyste, at man i den forbindelse orienterede forbrugeren om muligheden for konkurssikring, hvilket Forbrugerombudsmanden efter omstændighederne fandt tilfredsstillende.