Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
2002-514/5-169
Lovgivning
- 1
Markedsføring af flybilletter til 995,-
Forbrugerombudsmanden udtalte i en sag om et luftfartselskabs annoncering med billetter til 995 kr., at det var afgørende, at der også på annonceringstidspunktet var billetter til salg til denne pris, og hvis ikke afrejsetidspunktet var angivet i annoncen, skulle dette ligge inden for den nærmeste fremtid.
Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger over, at der ikke var billetter til 995 kr. til salg hos et flyselskab, selvom selskabet løbende markedsfører sig med billetter til denne pris. Forbrugeren oplevede, at hun ikke kunne købe en billet til den billigste pris, selvom hun forhørte sig 5 måneder frem i tiden.
Forbrugerombudsmanden forelagde klagen for flyselskabet, der oplyste, at selskabet annoncerer med priser fra 995 kr. til alle selskabets destinationer.
Der er minimum 10 rejser til salg til denne pris pr. afgang. Forbrugerombudsmanden udtalte, at når et flyselskab løbende markedsfører flybilletter til 995 kr., er det afgørende, at der også på annonceringstidspunktet er billetter til salg til denne pris. Hvis det ikke angives i annoncematerialet, hvornår rejsen kan foretages, må billetterne have et afrejsetidspunkt inden for nærmeste fremtid efter annonceringstidspunktet, hvilket efter Forbrugerombudsmandens opfattelse dækker en periode på 3 måneder.