Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1990-313-4
Lovgivning
- 1
Angstfremkaldende annoncering for alarmer
Forbrugerombudsmanden fandt, at annoncen for et alarmselskab var i strid med god markedsføringsskik, idet billede og ordvalg var udformet på en angstskabende og utilbørlig måde, hvorved annoncøren udnyttede forældres særlige følelser og pligt til omsorg for deres børn.
Et større alarmselskab indrykkede i dagbladene annoncer for salg af alarmer til privatboliger. Annoncerne indeholdt et stort billede af en dreng, som angiveligt var på vej hjem til sin bolig. Under billedet var anført:
"Om lidt kommer Søren hjem til et tomt hus."
I brødteksten var blandt andet anført:
"Heldigvis. Der er ingen indbrudstyv i huset til at give ham en ubehagelig velkomst og et minde for livet. De har nemlig en xx alarm hjemme hos Søren. Ikke fordi Sørens far har flere penge eller værdigenstande end andre mennesker, men fordi Søren er mere end guld værd."
Afslutningsvis anførtes i brødteksten efter oplysninger om pris m.v.:
"Har du en "Søren", du holder af, så send kuponen i dag eller ring."
Forbrugerombudsmanden fandt annonceringen i strid med markedsføringslovens § 1, da annonceringen via sin opstilling og ordvalg på en angstskabende og utilbørlig måde udnyttede forældres særlige følelser og pligt til omsorg for deres børn. Det blev endvidere fremhævet, at annonceringen også ville kunne virke angstfremkaldende på børn.
Selskabet bekræftede, at det ville indstille den pågældende form for annoncering. (FO 90-313-4)
Juridisk Årbog 1991, side 50