Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1994-613/5-18
Lovgivning
- 1
Blodplettet tøj fra soldat anvendt i annonce for tøjfirma
En reklame for et tøjfirma viste et billede af et par militærbukser og en blodtilsølet t-shirt, der havde tilhørt en dræbt soldat. Forbrugerombudsmanden fandt, at det var en utilbørlig, usømmelig og særdeles ubehagelig reklame i strid med god markedsføringsskik Forbrugerombudsmanden tog dog ikke sagen op til behandling.
Et kendt tøjfirma har i gennem flere år brugt billeder i sine annoncer, som kan virke provokerende og anstødende på folk. Se således Forbrugerstyrelsens Juridisk årbog 1993-1994 side 121. I forlængelse af de tidligere annoncer indrykkede tøjfirmaet påny en annonce i blandt andet dagbladene. Annoncen blev forbudt i adskillige lande, og flere aviser nægtede at optage reklamen. Reklamen viser et billede af et par militærbukser og en blodtilsølet t-shirt. Tøjet har tilhørt en soldat, der er blevet dræbt i Bosnien. Efter det oplyste var det soldatens far der har sendt tøjet til tøjfirmaet.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var der tale om en utilbørlig, usømmelig og særdeles ubehagelig reklame i strid med god markedsføringsskik jf. markedsføringslovens § 1. Alligevel valgte Forbrugerombudsmanden ikke at rejse en forbudssag mod tøjfirmaet, først og fremmest fordi en indgriben fra hans side formentlig vil give en voldsom medieomtale og gratis reklame for firmaet. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at denne reklame, såvel som tøjfirmaets tidligere reklamer i længden får en negativ effekt hos forbrugerne på den måde, at mange undlader at købe i tøjfirmaets forretninger, netop fordi kæden benytter sig af så usmagelig en form for reklame. (1994-613/5-18)