Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
1998-4051/5-349

Lovgivning

  • 1

Billede af reagensglas og baby

Forbrugerombudsmanden fandt, at en reklame for et teleselskab ikke indebar en overtrædelse af markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik, selvom reklamen kunne virke anstødelig på nogle. Reklamen indeholdt et billede af et reagensglas og en baby med mørk hudfarve iført ble og teksten »samtale fremmer forståelsen«.

Som led i sin markedsføring opsatte et teleselskab på plakatholdere ved bl.a. busholdepladser og parkeringspladser et billede af et reagensglas og en baby med mørk hudfarve iført ble under sloganet »samtale fremmer forståelsen«.

En forbruger klagede over, at reklamen virkede diskriminerende på folk, som ikke kan få børn og derfor forsøger ægtransplantation. Videre kunne reklamen give adoptivbørn en opfattelse af, at de kun var »næstbedst«.

Forbrugerombudsmanden fandt, at selvom reklamen kunne virke anstødelig på nogle, havde reklamen ikke en sådan karakter, at den indebar en overtrædelse af markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik. Teleselskabet blev dog orienteret om, at reklamen kunne virke anstødelig. Juridisk Årbog 1998, side 41