Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/08475
Lovgivning
- 1
Lovligt at markedsføre en udstilling med billeder af døde mennesker
Anvendelse af billeder af døde mennesker i markedsføringen af en udstilling, hvor der bl.a. blev vist døde mennesker, var ikke i strid med markedsføringsloven.
I forbindelse med en udstilling blev der i markedsføringen anvendt billeder af døde mennesker. Der var tale om markedsføring i form af plakater på offentlig vej og i tv-reklamer.
Forbrugerombudsmanden blev spurgt, hvorvidt en sådan markedsføring med anvendelse af billeder af døde mennesker var i overensstemmelse med markedsføringslovens regler.
Forbrugerombudsmanden fandt ikke på det foreliggende grundlag, at reklamerne var i strid med markedsføringslovens bestemmelser. Det blev lagt til grund, at der er en frihed til at lave udstillinger til visning for offentligheden, og at denne frihed som udgangspunkt også udstrækker sig til at vise billeder fra udstillingen i forbindelse med markedsføringen heraf. Det blev dog bemærket, at arrangøren af en udstilling, hvor der bl.a. bliver vist døde mennesker, har et etisk ansvar såvel i forhold til udstillingens udformning som til billeder og reklamer, der vises i det offentlige rum.
I den konkrete sag fandt Forbrugerombudsmanden ikke, at grænsen var overskrevet for, hvad der var etisk forsvarligt ved markedsføringen af udstillingen.