Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1994-613/5-16
Lovgivning
- 1
- 3
Illoyal opfordring
En erhvervsdrivende opfordrede i reklamer forbrugerne til at bytte deres julegaver, og i stedet bruge pengene i den erhvervsdrivendes butik, hvor alting ifølge annoncen kostede det halve. Forbrugerombudsmanden fandt markedsføringen illoyal, ligesom der ikke fandtes at være belæg for reklamens sparbudskab.
Kort tid efter jul annoncerede en butikskæde med følgende opfordring:
"Saml dine gaver fra de dyre butikker, byt dem til kontanter og få dobbelt så meget tøj, sko o.s.v. hos XX ... med andre ord: Først bytter du en dyr vare til en masse penge. Så går du ned til XX, hvor alting koster det halve."
Under henvisning til ICC's internationale kodekser for reklamepraksis meddelte Forbrugerstyrelsen annoncøren, at man ikke fandt det i overensstemmelse med loyal konkurrence at opfordre forbrugerne til at udnytte andre butikkers fortrydelsesret til køb i annoncørens egne forretninger - ikke mindst, da kunderne ikke har en tilsvarende fortrydelsesret i annoncørens forretninger. Selvom der i annoncørens forretninger blev udbudt visse varer til halvdelen af annoncørens egen eller andres normalpris fandt Forbrugerstyrelsen heller ikke, at der var belæg for udsagnet, hvorefter "alting koster det halve". En sådan sammenligning bygger i øvrigt på kendsgerninger, der ikke kan bevises.
Den pågældende forretningskæde meddelte herefter, at annoncen ikke ville blive genindrykket. Juridisk Årbog 1993-1994, side 114