Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
10/04373
Lovgivning
- 3
Markedsføring af 2. sorteringsvarer
Indskærpelse af reglerne om prissammenligninger ved markedsføring af 2. sorteringsvarer.
En erhvervsdrivende markedsførte 2. sorteringsvarer af mærket Mega Mussel i en tilbudsavis. I tilknytning til de oplyste priser var det anført, hvor stort et beløb man sparede ved at købe de pågældende varer.
De anførte sparbudskaber relaterede sig imidlertid til prisen på 1. sorteringsvarer, hvilket ikke fremgik af annoncen. Der forelå derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en overtrædelse af markedsføringslovens § 3.
Den erhvervsdrivende beklagede forholdet over for Forbrugerombudsmanden og oplyste, at der var tale om en enkeltstående fejl, og at selskabet efterfølgende havde strammet yderligere op i forhold til deres korrekturprocedurer med henblik på at sikre, at en lignende fejl ikke skulle gentage sig.
Forbrugeombudsmanden valgte på denne baggrund at afslutte sagen med en indskærpelse af reglerne i markedsføringslovens § 3 over for den erhvervsdrivende. Forbrugerombudsmanden henviste endvidere til pkt. 23 i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, hvoraf det fremgår, at der ikke må bruges udtryk som ”før/nu” eller lignende ved sammenligning mellem 1. og 2. sorteringsvarer, samt at det – ved sammenligning af priserne på 1. og 2. sorteringsvarer – tydeligt skal fremgå, at der er denne forskel i kvalitet.