Afgørelse

Sagsnummer
24/04821

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

Fitnesskæde idømt bøde for vildledende tilbud om træning

En fitnesskæde er blevet idømt en bøde på 600.000 kroner for at have vildledt forbrugere ved ikke tydeligt at have gjort dem opmærksomme på, at de ved at benytte sig af et tilbud om træning også blev tilmeldt et løbende medlemskab.

En fitnesskæde havde på sin hjemmeside, i mails og på Facebook og Instagram markedsført tilbud om træning i 2 måneder gratis, eller til en kraftigt nedsat pris, uden tydeligt at gøre opmærksom på, at forbrugerne ved at benytte sig af tilbuddet også blev tilmeldt et løbende betalingsmedlemskab.

Forbrugerne skulle som minimum betale fuld pris for én måned, inden de kunne melde sig ud.

Forbrugerombudsmanden blev på baggrund af en række klager opmærksom på fitnesskædens markedsføring og valgte i november 2020 at indgive politianmeldelse i sagen.

Den vildledende markedsføring, som fitnesskæden blev dømt for, stod på i en periode fra den 22. februar 2019 til den 3. juli 2023.

Sagen blev behandlet af Københavns Byret, som ved fastsættelse af bødens størrelse tog hensyn til, at der i sagen var flere overtrædelser og tale om en længere periode, og at fitnesskæden trods henvendelse og indskærpelse af reglerne i markedsføringsloven fra Forbrugerombudsmanden i 2019 havde fortsat sin ulovlige markedsføring. Omvendt lagde retten i formildende retning vægt på, at selskabet under coronakrisen havde været nødt til at lukke ned af flere omgange, og at selskabet under nedlukningen havde haft en begrænset indtjening.

Fitnesskæden har valgt at anke dommen til landsretten med påstand om frifindelse, subsidiært formildelse, mens Forbrugerombudsmanden har kontraanket til skærpelse.