Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/04013

Lovgivning

  • 3

Aftale med rejsearrangør om kompensation i sag om ændring af rejsedestination

En rejsearrangør tilbød efter forhandlinger med Forbrugerombudsmanden kompensation til en række passagerer, der fik ændret deres rejsedestination. Samtidig modtog selskabet en indskærpelse for vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmanden blev på baggrund af en række forbrugerhenvendelser opmærksom på, at en del passagerer, der hos rejsearrangøren havde bestilt flybilletter til lufthavnen i Gazipasa i Tyrkiet, efterfølgende fik omdirigeret deres flyrute til Antalya Lufthavn, hvilket medførte, at en stor del af passagererne fik forlænget den samlede rejsetid til deres endelige destination med godt en time.

Forbrugerombudsmanden rettede derfor henvendelse til rejsearrangøren, der straks herefter tilføjede et forbehold ved alle rejsebestillinger til Gazipasa om, at flyvningen forudsatte, at det befordrende flyselskab opnåede flyvetilladelse, og at destinationen ellers ville blive ændret til Antalya Lufthavn.

Rejsearrangøren oplyste samtidig, at de siden den 30. marts 2012 havde været nødsagede til at ændre destinationen på en række af deres planlagte afgange til Gazipasa. Baggrunden herfor var, at det flyselskab, som skulle stå for flyvningerne i Gazipasa, havde problemer med at få udstedt de nødvendige tilladelser fra de tyrkiske myndigheder. Rejsearrangøren oplyste endvidere, at de bl.a. på baggrund af de løbende tilbagemeldinger fra flyselskabet, der stod for kontakten til de tyrkiske myndigheder, havde haft en løbende forventning om, at de nødvendige tilladelser ville være på plads, inden de næste flyvninger til Gazipasa skulle gennemføres.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at det er i strid med markedsføringslovens § 3 at markedsføre rejser til en bestemt destination, hvis der er konkret risiko for, at rejserne til den pågældende destination ikke vil kunne gennemføres.

Forbrugeombudsmanden indskærpede derfor over for rejsearrangøren, at der som minimum skal tages et klart og tydeligt forbehold i markedsføringen, hvis der opstår risiko for, at rejserne til en markedsført destination ikke vil kunne gennemføres. Samtidig indgik Forbrugerombudsmanden og rejsearrangøren en aftale om, at rejsearrangøren skulle tilbyde en kompensation på 200 kr. til de af deres passagerer, som havde bestilt rejser til lufthavnen i Gazipasa i perioden fra den 30. marts (hvor det første fly blev omdirigeret fra Gazipasa til Antalya Lufthavn) til den 9. maj (hvor rejsearrangøren tog et forbehold for rejsedestinationen på sin hjemmeside), men efterfølgende fik ændret deres rejsedestination til Antalya Lufthavn.