Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
14/05008
Lovgivning
- 3
Angivelse af normalpris på dealsite var ikke vildledende
Forbrugerombudsmanden fandt, at angivelse af en normalpris på et dealsite ikke var i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.
En forbruger klagede over, at et dealsite vildledende havde markedsført en deal, hvor man kunne købe en 4 retters menu fra en restaurant.
Dealprisen var angivet til 277 kr., og værdien (førpris) var angivet til 555 kr. Forbrugeren ville således opnå en besparelse på 50 % ved køb af denne deal.
På restaurantens egen hjemmeside fremgik det imidlertid, at den samme kombination af de 4 retter kostede 490 kr.
Af dealen fremgik det ligeledes, at der ud over de 4 retter ville være en overraskelse på husets regning. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det valgte udsagn om ” at overraskelsen er på husets regning” kunne give anledning til tvivl om, hvorvidt overraskelsens værdi skulle indgå i den normalpris/værdi, der var angivet i dealen.
Ved høringssvar oplyste dealsitet og annoncøren, at værdien af denne overraskelse skulle indregnes i den samlede dealværdi, ligesom det blev oplyst, at overraskelsen var et glas søde bobler, som havde en værdi af 65 kr.
På baggrund af dealsitets og annoncørens svar i sagen fandt Forbrugerombudsmanden, at angivelsen af dealens normalpris ikke var vildledende i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.