Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
10/01809

Lovgivning

  • 3

Indskærpelse for vildledende markedsføring af betalingsløsning

Markedsføringen af en elektronisk chip (Brobizz) som betaling på broforbindelsen mellem Sjælland og Fyn var vildledende, og selskabet bag modtog derfor en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden og ændrede sin markedsføring.

På broselskabets hjemmeside fremgik det, at man altid sparede ved betaling med en elektronisk chip ved turene over Storebælt. Det var imidlertid ikke tilfældet, hvis forbrugeren kørte over broen flere gange på en weekend. Ved kontant betaling kom man således i visse tilfælde væsentligt billigere over broen.

Sagen udsprang af en henvendelse fra en forbruger, der havde kørt frem og tilbage over broen to gange i samme weekend. Den første tur var fredag til lørdag, og den anden tur var lørdag til søndag. Efter prisoplysningerne på hjemmesiden skulle han betale for en weekendbillet (fredag + søndag) og en lørdagsbillet (lørdag t/r), men i stedet beregnede den elektroniske chip en opkrævning af to weekendbilletter. Med andre ord blev det dyrere ved betaling med den elektroniske chip, end det ville have været ved kontant betaling af billetterne.

Efter markedsføringslovens § 3 er det forbudt at vildlede forbrugere og/eller erhvervsdrivende, og Forbrugerombudsmanden indskærpede disse regler over for broselskabet.

Selskabet ændrede derefter sin markedsføring, således at forbrugernes opmærksomhed tydeligt blev henledt på, at det ikke altid var billigst at passere broen med den elektroniske chip, og ved et direkte link på firmaets hjemmeside forelå der tydelig oplysning om, i hvilke situationer det kunne være mere fordelagtigt at betale kontant eller med betalingskort. Selskabets kunder blev desuden opfordret til at kontakte selskabets kundeservice, såfremt man ikke automatisk havde modtaget den korrekte rabat.