Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/02527
Lovgivning
- 3
Bøde til internetbutik for markedsføring med vildledende før-priser
Et selskab, der sælger skønhedsprodukter på internettet, har betalt en bøde på 30.000 kr. for at have annonceret med vildledende før-priser.
Efter henvendelser fra forbrugere blev Forbrugerombudsmandens opmærksomhed henledt på, at et selskab på sin hjemmeside, hvorfra der blev solgt blandt andet slankebukser og produkter til hårstyling, annoncerede med 50 % rabat på alle varer. Men man skulle være hurtig, for tilbuddet gjaldt kun til næste dags aften.
Forbrugerombudsmanden fulgte priserne på selskabets hjemmeside gennem en længere periode og fik bekræftet, at tilbuddet med 50 % rabat på samtlige varer hver dag blev forlænget med yderligere ét døgn. Den før-pris, der blev sammenlignet med, var således ikke en reel normalpris.
Forbrugerombudsmanden anmeldte derfor selskabet til politiet i juni 2012 for overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3, stk. 1. Selskabet har betalt en udenretlig bøde på 30.000 kr. for forseelsen.
Bøden blev fastsat skønsmæssigt, idet der blev taget udgangspunkt i den erhvervsdrivendes avancer, overtrædelsernes grovhed og den tilsigtede gevinst samt retspraksis på området. Forbrugerombudsmanden fandt, at der var tale om en grov overtrædelse af vildledningsforbuddet henset til den lange periode, hvor varerne blev markedsført med besparelsesudsagn og egen ”førpris”, som referencepris. Det var tillige en skærpende omstændighed, at Forbrugerombudsmanden tidligere havde indskærpet reglerne om prismarkedsføring over for selskabet. Modsat var det en formildende omstændighed, at selskabet medvirkede loyalt ved sagens oplysning, herunder ved oplysning om selskabets økonomiske forhold.
Det er ikke lovligt at vildlede forbrugerne med eksempelvis besparelser, hvis forbrugerne reelt ikke sparer penge. En erhvervsdrivende må derfor ikke i sin markedsføring give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet.
Ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, der trådte i kraft den 1. marts 2010, skal en normalpris (førpris) som udgangspunkt være gældende i mindst seks uger, før varerne må sælges med besparelsesbudskaber.
Desuden vil en tilbudspris, der markedsføres i mere end to uger i træk, som udgangspunkt blive anset som en ny normalpris, således at der ikke længere lovligt kan annonceres med besparelser i forhold til den oprindelige pris.
Hvis retningslinjerne ikke følges, kan der ud fra en konkret vurdering være tale om en overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3.