Afgørelse

Sagsnummer
12/00353

Lovgivning

  • 3

Bøde på 250.000 kr. til tv-udbyder for vildledende markedsføring

En tv-udbyder blev ved Retten i Glostrup idømt en bøde på 250.000 kroner for at have vildledt forbrugerne i sin markedsføring af tv-pakker.

Tv-udbyderen havde i forskellige medier reklameret for tv-pakker til 99 kroner og 149 kroner om måneden uden at oplyse forbrugerne tilstrækkeligt klart om, at de også skulle betale en halvårlig kortservice på 389 kroner. Oplysningen om den halvårlige kortservice var enten helt udeladt eller alene angivet med væsentligt mindre skrifttyper end oplysningen om den månedlige pris for abonnementerne.

I dommen blev der blandt andet lagt vægt på, at prisen for et tv-abonnement er et afgørende beslutningsparameter, og at udgiften til den månedlige kortservice udgjorde en ikke ubetydelig merpris i forhold til den samlede pris på abonnementet.

Markedsføringen havde fundet sted i to tv-reklamer, tre bannerreklamer på nettet samt på tv-udbyderens hjemmeside.

Sagen vedrørte følgende reklamer:

  • En tv-reklame der i en periode på ca. 3 måneder blev vist flere gange på TV 2 og på YouTube. I speaket lød det blandt andet: ”Før 149 kr. Nu til kampagnepris kun 99 kr. om måneden,”. I en grøn cirkel stod der ” Før 149,- Nu 99,- pr. md.*.” og herunder med mindre skrift ”Pris 1. år: 1.966,-.” Oplysningen om den halvårlige kortservice fremgik med mindre skrifttype i hvid farve på en lys baggrund i bunden af skærmbilledet.
  • En tv-reklame der ligeledes i en periode på ca. 3 måneder blev vist flere gange på TV 2 og på YouTube. I speaket lød det blandt andet: ”Få Danmarks billigste digitale tv-pakke… til kun 149 kr. om måneden”. I en rød cirkel stod der: ”149 kr./md,*.” og herunder med mindre skrift ”Samlet pris 1. år 2.566 kr.” Oplysningen om den halvårlige kortservice fremgik med mindre skrifttype i bunden af skærmbilledet.
  • Bannerreklame, der i en periode på 2 måneder blev vist på krak.dk, og hvor der stod: ” Før 149,- Nu 99,- Pr. md.*.” og herunder med mindre skrift ” Pris 1. år: 1867”, uden at der samtidig blev oplyst om den halvårlige kortservice.
  • Bannerreklame, der i en periode på 2 måneder blev vist på Facebook, og hvor der stod: ”Nu kun 99kr./måned”, uden at der samtidig blev oplyst om den halvårlige kortservice eller den samlede pris i bindingsperioden på abonnementet.
  • Bannerreklame, der i en periode på ca. 3 ½ måneder blev vist på berlingske.dk, og hvor der stod: ”[Tv-udbyderens navn] – 23 digitale kanaler og 3 HD-kanaler i stjernekvalitet – 99 kr./md. www.[tv-udbyderens navn].dk”, uden at der samtidig blev oplyst om den halvårlige kortservice eller den samlede pris i bindingsperioden på abonnementet.
  • Tv-udbyderens hjemmeside, hvor selskabet udbød en tv-pakke med teksten: ”Kampagnepris. Før 149 kr,- . Nu 99,- pr- md-*.” og herunder med mindre skrift ”Pris 1. år: 1867,-”. Oplysningen om den halvårlige kortservice fremgik med mindre skrifttype længere nede på siden samt i bunden af siden under forudsætninger for tilbuddet.