Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/03166

Lovgivning

  • 3

Dataabonnement kunne ikke anvendes til at streame film

En tv-reklame blev anset for vildledende, fordi det blev oplyst, at forbrugeren kunne streame film med den tilbudte hastighed, mens det abonnement, der samtidig blev udbudt, ikke kunne anvendes til at streame film.

En teleudbyder reklamerede for lynhurtigt bredbånd i en tv-reklame. Det fremgik i indledningen af filmen, at teleselskabet præsenterede 4G. Herefter vistes hastigheden som en storm, der næsten væltede gæsterne i en cafe. Derefter blev det sagt i speaken:

”Med 4G er du chokerende hurtigt på Danmarks hurtigste mobile datanetværk. Fx streamer du HD-film uden afbrydelser. Du får 4G for kun 49 kr. om måneden. Køb nu i […]”

Samtidig fremgik det med relativt store bogstaver

”49,- /md, minpris 6 mdr. 950,50 kr. Inkl. 4G USB modem til 499,-”.

Selskabet oplyste, at 4G har en forventet gennemsnitshastighed på 10 til 40 Mbit/s, hvorfor der var rigelig hastighed til at streame HD-film, men at forbrugere med en pakke på 500 MB data - som er den pakke, der blev reklameret for i reklamen - ikke vil kunne streame film. Selskabet afviste at have overtrådt markedsføringslovens § 3, da selskabet havde adskillige datapakker i 4G porteføljen, som spændte fra 500 MB til 30 GB.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at man får det indtryk, at man med en 4G datapakke til 49 kr. pr. måned kan få et produkt, som kan anvendes til at streame film. Der blev herved lagt vægt på, at reklamens hovedbudskab var, at hastigheden var så stor, at man kunne streame film sammenholdt med, at 4G datapakken med 500 MB data samtidig blev udbudt. Der var ikke andre oplysninger i reklamen, der kunne afkræfte denne opfattelse.

Forbrugerombudsmanden fandt på den baggrund, at reklamen var vildledende, jf. markedsføringslovens § 3.