Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
11/00027

Lovgivning

  • 3

Forudsætninger for anvendelse af udsagnet "Bedst i test"

Udsagnet ”Bedst i Test” skulle være korrekt og dokumenterbart med angivelse af kilder eller referencer og datoen for testens udførelse og skulle anvendes loyalt.

En brancheforening ønskede afklaret, i hvor lang tid udsagnet ”Bedst i Test” normalt kunne anvendes, hvad der gjaldt, hvis markedet ændrede sig fx med nye produkter, og om der kunne stilles forskellige krav til eksterne testvirksomheders udførsel af test på opdrag og producentens egen udførsel af test.

Forbrugerombudsmanden fandt, at udsagnet som udgangspunkt kunne bruges i markedsføringen, når det var korrekt og kunne dokumenteres. Kilder eller referencer og datoen for testens udførelse skulle angives. Udsagnet skulle desuden anvendes loyalt, hvilket indebar, at grundlaget for testen burde beskrives i fx en henvisning på produktet, ligesom udsagnet ikke måtte anvendes, når det ikke længere var aktuelt.

Forbrugerombudsmanden tilkendegav, at en test sædvanligvis måtte forstås som en objektiv afprøvning af en produkttype. Både i tilfælde, hvor virksomheden selv testede, og i tilfælde, hvor en test blev foretaget af en ekstern testvirksomhed efter opdrag fra en virksomhed, burde testen omfatte sammenlignelige produkter, dvs. produkter som det var relevant at sammenligne med i det marked, virksomheden markedsførte sig på. Hvis virksomheden selv testede skulle den med samme meddelelseseffekt som hovedbudskabet angive, at den selv havde foretaget testen.