Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
2000-212/5-31
Lovgivning
- 3
Køb for 500 kr. få et gavekort på 100 kr.
En større kæde med modetøj reklamerede i annoncer med uddeling af et gavekort til kunder, der havde købt for mere end 500 kr. Gavekortet skulle dog tilbageleveres, hvis kunderne ønskede at bruge returretten. Da annoncen efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav det indtryk, at gavekortet var en slags gave, fandt han annoncen vildledende.
Et stort modefirma med tøjforretninger fordelt landet over reklamerede i december 2000 med følgende tilbud: »Køb for 500 kr. få et gavekort på 100 kr. Køber du for samlet 500 kr. på én gang, kvitterer vi med et gavekort på 100 kr., som du så kan bruge næste gang du kommer. Eller forære væk i julegave. Køber du for 1.000 kr., får du to gavekort og sådan bliver det ved til og med lørdag den 9. december. En god julehandel, ikke?«
Forbrugerombudsmanden modtog en række henvendelser vedrørende kampagnen, idet forbrugere, der ønskede at udnytte returretten eller af anden grund ophæve købet, blev mødt med et krav om tilbagelevering af gavekortet. Denne begrænsning var endvidere bekendtgjort ved skiltning i forretningerne.
Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til virksomheden og bad denne oplyse, om gavekortet kunne indløses til kontanter straks ved udlevering af dette. Hvis dette ikke var tilfældet, var det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at tilbuddet indebar en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1, om tilgift. [Forbuddet mod tilgift er ophævet pr. 1. januar 2007].
Forbrugerombudsmanden bemærkede endvidere, at således som tilbuddet var formuleret, måtte forbrugerne få det indtryk, at der ikke var tale om nogen kontantrabat, men derimod om en gave, som forbrugerne under alle omstændigheder kunne beholde. Hvis det var korrekt, at der blev stillet krav om returnering af gavekortet ved udnyttelse af en eventuel returret fx af en eventuel gavemodtager eller ved ophævelse af handlen af anden grund, var det Forbrugerombudsmandens umiddelbare opfattelse, at annoncen var vildledende og urimelig mangelfuld og dermed i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1].
Den erhvervsdrivende svarede Forbrugerombudsmanden, at gavekortet kunne indløses til kontanter. Det var endvidere den erhvervsdrivendes oprindelige intention ikke at kræve gavekortet tilbage ved returnering af varer.
Imidlertid havde kampagnen givet anledning til nogen spekulation, idet enkelte kunder misbrugte tilbuddet i forsøg på at bruge gavekortordningen som en »pengemaskine«. Det var på den baggrund, at den erhvervsdrivende havde indført den mere restriktive returregel. Den erhvervsdrivende tilkendegav herefter over for Forbrugerombudsmanden, at man herefter ikke ville kræve gavekortet returneret eller foretage fradrag for det udleverede gavekort ved returnering af varer. Endvidere bemærkede den erhvervsdrivende, at man i fremtidige kampagner ville være mere omhyggelig med at formulere tilbudene.