Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
11/02254
Lovgivning
- 3
- 9
Markedsføring af "gratis DVD-film" ved køb af blad. Mangelfulde oplysninger om tilbuddet i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1
Forbrugerombudsmanden indskærpede over for en bladudgiver, at oplysninger om ekstraydelser, der fulgte med, ved køb af et blad skulle være klare og tydelige, og ikke måtte give indtryk af, at et tilbud var bedre, end det var. I modsat fald ville markedsføringen være vildledende.
En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over, at hun i forbindelse med køb af et ungdomsblad i en gennemsigtig folieindpakning sammen med et DVD-cover, hvor der stod ”GRATIS FILM + movie code 2 film på denne DVD – Køb og se filmen nu” fejlagtigt fik indtryk af, at der var 2 gratis film på dvd’en. Men ved brydning af emballagen og åbning af bladet efter køb, viste det sig, at kun den ene film var gratis, og at adgangen til at se den anden film forudsatte indbetaling af kr. 69 via en overtakseret sms.
Forbrugerombudsmanden fandt, at bladforlagets markedsføring af bladet med en ”gratis DVD” var en salgsfremmende foranstaltning, og henledte derfor forlagets opmærksomhed på oplysningspligten om tilbudsbetingelser ved salgsfremmende foranstaltninger, jf. markedsføringslovens § 9, stk. 1.
Forlaget beklagede hændelsen og oplyste, at de konkrete klager, forlaget havde modtaget over forholdet, var løst i mindelighed, og at selskabet havde taget initiativ til at undgå lignende misforståelser i fremtiden.
Forbrugerombudsmanden tog dette til efterretning, men indskærpede over for forlaget, at hvis man i sin markedsføring benyttede sig af salgsfremmende foranstaltninger, skulle man drage omsorg for klart og tydeligt at oplyse hvad tilbuddet omfatter og går ud. I modsat fald ville markedsføringen være i strid med oplysningskravet i markedsføringslovens § 9, stk. 1, som ikke kunne anses for opfyldt hvis det var nødvendigt at åbne emballagen på produktet for at kunne gøre sig bekendt med tilbudsbetingelserne.