Afgørelse
Sagsnummer
16/07830
Lovgivning
- 6
Markedsføring af tv og bredbånd var vildledende
En tv- og bredbåndsudbyders markedsføring i en tv-reklame med udsagnene ”tv uanset hvor du bor” og ”hurtigt og stabilt bredbånd i hele Danmark” var vildledende, da det ikke fremgik af tv-reklamen, at det ikke var alle i Danmark, der kunne se tv fra udbyderen og få hurtigt og stabilt bredbånd.
Forbrugerombudsmanden modtog tre klager over en udbyders markedsføring i en tv-reklame med udsagnene ”tv uanset hvor du bor” og ”hurtigt og stabilt bredbånd i hele Danmark”. Ifølge klagerne var tv-reklamen vildledende, da klagerne ikke kunne se tv fra udbyderen og/eller få hurtigt og stabilt bredbånd på deres adresse.
Udbyderen oplyste til Forbrugerombudsmanden, at 97 % af private husstande kunne modtage tv fra udbyderen, hvilket var blevet oversat til udsagnet ”tv uanset hvor du bor” i markedsføringen.
Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at tv-reklamen ved brug af udsagnene ”tv uanset hvor du bor” og ”hurtigt og stabilt bredbånd i hele Danmark” var vildledende og i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det fremgik ikke af tv-reklamen, at det ikke var alle i Danmark, der kunne se tv fra udbyderen og få hurtigt og stabilt bredbånd, selvom det havde været muligt at oplyse om begrænsninger i tv-reklamen.
Udbyderen ændrede markedsføringen i tv-reklamen, så det fremgik, at udbyderen dækkede 97 %. Derudover ophørte udbyderen med at markedsføre bredbånd med udsagnet ”hurtigt og stabilt bredbånd i hele Danmark”.
Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for udbyderen.