Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
10/09885

Lovgivning

  • 1
  • 3
  • 6

Brev med markedsføring lignede en rykker

En leverandør af kabel-tv havde udsendt 14.000 rykkerlignende breve til forbrugere, som ikke var kunder. Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en af forbrugerne og bad leverandøren ophøre med denne form for markedsføring.

Brevene til forbrugerne fra leverandøren af kabel-tv indeholdt blandt andet følgende afsnit:

Til husstanden
(konkret adresse)

 ”Er der sket en fejl?
Hos ... har vi netop afsluttet en større gennemgang af vores kundedatabase og kan se, at vi ikke har modtaget betaling for levering af kabel-tv på din adresse…”

Og senere:

”Vi skal derfor bede dig vælge, hvilken tv-pakke du ønsker fra os.”

”Hører vi fra dig inden 10 dage fra modtagelsen af dette brev, kan vi tilbyde dig tv-oprettelsen…”

”Glæd dig til meget mere tv. Knivskarpe billeder…”

Brevet indeholdt ikke oplysninger om retten til at frabede sig markedsføring og mulighed for at gøre dette på en nem måde.

Forbrugerombudsmanden meddelte, at brevet efter hans opfattelse måtte anses som markedsføring. Der var endog tale om en særlig grov form for markedsføring, hvor forbrugere forledes til at tro, at de har misligholdt en aftale med leverandøren.

Der var således efter Forbrugerombudsmandens vurdering tale om overtrædelse af markedsføringslovens §§ 1, 3 og 6. Leverandøren fik derfor en indskærpelse om, ikke at anvende en sådan markedsføring fremover.

Leverandøren meddelte Forbrugerombudsmanden, at man ikke havde planer om tilsvarende henvendelser fremover.