Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/03055

Lovgivning

  • 3

Opbevaring af musik i skyen

En oplysning på en dansksproget hjemmeside om, at kunder kunne opbevare musik i ”skyen”, gjaldt ikke for danske kunder. Det var alene oplyst i en fodnote, med mindre grålig tekst i bunden af en hjemmeside, at nogle funktioner ikke var tilgængelige i alle lande.

Forbrugerombudsmanden modtog en henvendelse fra en forbruger, der oplyste, at han havde købt en ”tablet” på 16 GB i tillid til, at han som anført på producentens hjemmeside, hvor produkterne også blev udbudt til salg, kunne opbevare musik i ”skyen”.

På producentens dansksprogede hjemmeside kunne Forbrugerombudsmanden konstatere, at der blev markedsført forskellige produkter med oplysning om, at kunderne kunne anvende ”skyen” til bl.a. at opbevare musik. Oplysningen herom var fremtrædende placeret. Det var anført i en fodnote med en tekststørrelse, som var væsentlig mindre end den øvrige tekst, og som var i en mindre synlig grå farve og placeret i bunden af skærmbilledet, at nogle funktioner ikke er tilgængelige i alle lande. Det var ingen steder klart og tydeligt oplyst, at funktionen ikke var tilgængelig i Danmark.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at det var hans opfattelse, at oplysningen om at der kunne opbevares musik i ”skyen” kunne få en gennemsnitsforbruger til at træffe en transaktionsbeslutning, som han ellers ikke ville have truffet.

En transaktionsbeslutning dækker efter direktiv 2005/29/EF over en bred vifte af beslutninger, som forbrugeren træffer, herunder en beslutning om at opsøge den erhvervsdrivende for at høre nærmere om et produkt.

Oplysningen om, at forbrugere, der købte de pågældende produkter, kunne anvende ”skyen” til opbevaring af bl.a. musik, var i sig selv en urigtig oplysning, idet danske forbrugere ikke kunne gøre brug af denne mulighed, jf. herved markedsføringsdirektivets artikel 6, stk. 1, litra b.

Det forhold, at det blev oplyst, at nogle funktioner ikke var tilgængelige i alle lande, var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke en berigtigelse af den urigtige oplysning, idet forbeholdet er uklart og uhensigtsmæssigt formuleret. Oplysningen er derfor ikke egnet til at bringe danske forbrugere ud af den vildfarelse, at de kunne opbevare musik i ”skyen”. Samtidig oplystes begrænsningen på mindre iøjnefaldende måde, hvorfor den meget nemt kunne overses af en gennemsnitsforbruger. Dette må i sig selv betragtes som en vildledende udeladelse, jf. markedsføringsdirektivets artikel 7, stk. 2.

Det er således ikke tilstrækkeligt til at undgå vildledning, at forbrugeren henvises til at søge yderligere oplysninger om produktet. Oplysningerne på en hjemmeside skal være korrekte, afbalancerede og fyldestgørende, således at forbrugeren kan træffe en informeret transaktionsbeslutning.