Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
11/06356
Lovgivning
- 3
Vildledende at markedsføre en ”prisgaranti”, der kun gjaldt inden købet
Forbrugerombudsmanden meddelte en netbutik, at det var vildledende at benytte ordet ”prisgaranti”, når ”prisgarantien” kun kunne gøres gældende inden et køb og ikke efter.
En forbruger klagede over en netbutiks markedsføring af en prisgaranti på deres hjemmeside. Ifølge prisgarantien kunne kunder, der fandt en vare billigere et andet sted, få differencen og yderligere 5 % i ekstra rabat på alle varer i netbutikken.
Prisgarantien kunne imidlertid kun gøres gældende inden købet af varen. Kunderne kunne ikke få nedsat prisen med tilbagevirkende kraft efter købets indgåelse.
Forbrugerombudsmanden skrev til netbutikken, at der dermed alene var tale om et skriftligt tilbud, hvorefter butikken accepterede at sælge varen til en lavere pris, hvis en kunde gjorde opmærksom på, at varen kunne købes billigere et andet sted. Prisgarantien var derfor ikke en garanti, men blot en særlig måde at fremsætte et tilbud på. Det er vildledende at kalde en foranstaltning ”prisgaranti”, når der reelt set ikke er tale om en garanti.
Den erhvervsdrivende ændrede efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ordet ”prisgaranti” til ”prismatch”.