Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
09/05888
Lovgivning
- 3
- 13
Prisoplysninger ved billeasing til private skal omfatte alle udgifter for leasingperioden
Forbrugerombudsmanden udtalte, at ved markedsføring af privatleasing af biler skal leasingselskaberne klart og tydeligt oplyse om de samlede omkostninger, som forbrugeren skal betale i leasingperioden.
På et leasingselskabs hjemmeside kunne man i en prisliste i oversigtsform se, hvad det kostede at lease forskellige biler pr. måned i de tre år leasingperioden varede. Men længere nede på siden fremgik det, at der udover det månedlige beløb yderligere skulle betales en engangsydelse på 20.000 kr. Dette fandt en forbruger vildledende og klagede derfor til Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at prisoplysningsreglerne i markedsføringslovens § 13 kræver, at erhvervsdrivende oplyser den samlede pris for en ydelse inkl. alle omkostninger og udgifter. Det er ikke et krav, at engangsydelsen skal indregnes i den månedlige pris, men leasingselskabet skulle i umiddelbar tilknytning til oplysningen om månedsprisen ligeså tydeligt oplyse den samlede pris for ydelsen i den markedsførte periode, der typisk er tre år ved billeasing.
På grund af billeasingaftales karakter af en totalløsning fandt Forbrugerombudsmanden desuden, at der i tilknytning til oplysningen om den samlede totalpris - fx i en fodnote - skulle afgives præciserende oplysninger om, hvilke ydelser der er, henholdsvis ikke er indregnet i totalprisen.
Det oplyses typisk, at en leasingaftale indbefatter fx en serviceaftale og eventuelt benzinkort, og det burde efter Forbrugerombudsmandens opfattelse derfor ligeledes oplyses, at prisen ikke indbefattede grøn ejerafgift og forsikring. I modsat fald kunne det være i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3, stk. 1.