Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
08/07182

Lovgivning

  • 3

Sammenligningsgrundlag for kampagnevare - vildledning

Brug af en beregningsmodel for værdiangivelsen af en kampagnevare var i mangel af en normalpris for varen relevant og ikke vildledende som sammenligningsgrundlag.

En kædeforretning markedsførte en kampagnevare, der kun blev leveret til den pågældende kæde og andre forretninger i kampagneperioder. Varen blev markedsført med angivelsen ”NETOP NU – 175,- VÆRDI 430,-”, men havde ikke en normalpris, da den kun blev solgt i kampagneperioder.

Forretningen oplyste til Forbrugerombudsmanden, at grundlaget for brug af udsagnet "Værdi 430 kroner" var, at præcis den samme vare i halv størrelse (200 ml) kunne købes til en normal vejledende udsalgspris af 215 kroner i butikkerne. Værdien af 400 kampagnevaren var således sat til det dobbelte af den normale vejledende udsalgspris på 200 ml. varianten.

Forbrugerombudsmanden bemærkede, at angivelsen ”Værdi 430 kr.” ikke i sig selv i sig gav indtryk af en besparelse i forhold til den samme vares normalpris eller tidligere pris. Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at beregningsmodellen for værdiangivelsen - dvs. prisen for en tilsvarende mængde creme i den emballagestørrelse, der normalt markedsføres – kunne være relevant, og ikke vildledende. Dette forudsatte dog, at referencegrundlaget for den oplyste pris var korrekt og reelt – dvs. at den vejledende udsalgspris for 200 ml. emballagen også var den pris, varen blev solgt til på den del af markedet, det var relevant at sammenligne med, herunder i kædens egne butikker. I modsat fald kan markedsføringen være vildledende og dermed i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.