Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
10/03074

Lovgivning

  • 3

Referenceperiode ved sparbudskaber

Indskærpelse af reglerne i markedsføringslovens § 3 over for erhvervsdrivende, der ved anvendelse af sparbudskaber ikke havde overholdt referenceperioderne i Forbrugerombudsmandens retningslinjer om prismarkedsføring.

En erhvervsdrivende havde i forbindelse med markedsføringen af hårde hvidevarer anvendt sparbudskaber svarende til differencen mellem tilbudsprisen og varens oplyste normalpris. De oplyste normalpriser havde dog ikke været gældende i en længere periode umiddelbart forud for annonceringstidspunktet. De anførte normalpris havde således blot været gældende i 2 uger forud for annonceringstidspunktet.

Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at der forelå en overtrædelse af markedsføringslovens § 3 samt pkt. 3 og 4 (om prissammenligninger og brugen af før- og nupriser) i Forbrugeombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring.

Den erhvervsdrivende oplyste over for Forbrugerombudsmanden, at der i forhold til den konkrete sag havde været en brist i selskabets sikkerhedssystem, og at selskabet som følge af de konstaterede fejl efterfølgende havde udarbejdet nye procedurer, således at lignende fejl ikke ville opstå igen.

Forbrugeombudsmanden besluttede på denne baggrund at afslutte sagen med en indskærpelse af reglerne i markedsføringslovens § 3 over for den erhvervsdrivende.