Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
11/03109

Lovgivning

  • 3
  • 9

Dagligvarebutik solgte ikke tilbud fra tilbudsavis

Det var i strid med markedsføringsloven, at en dagligvarebutik ikke solgte tilbud fra dagligvarekædens tilbudsavis.

En forbruger henvendte sig til Forbrugerombudsmanden, fordi han ikke kunne benytte sig af et tilbud i sin lokale dagligvarebutik. Tilbuddet var annonceret på forsiden af dagligvarekædens ugentlige tilbudsavis, men butikken solgte ikke tilbuddet.

Efter markedsføringslovens § 3, stk. 1, må erhvervsdrivende ikke vildlede eller udelade væsentlige informationer i markedsføringen, og efter § 9, stk. 1, skal salgsfremmende foranstaltninger markedsføres således, at tilbudsbetingelserne er klare og let tilgængelige for forbrugeren.

Det følger endvidere af § 2 i bekendtgørelsen om urimelig markedsføring i forbrugerforhold, og markedsføringslovens § 9, stk. 2, at erhvervsdrivende skal oplyse tydeligt og korrekt om begrænsninger i tilbud på særligt favorable vilkår.

Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til dagligvarekæden, som straks ville sørge for, at reglerne blev overholdt.

Forbrugerombudsmanden valgte derpå at slutte sagen ved at indskærpe reglerne over for dagligvarekæden, således at dagligvarekæden fremover sikrede sig en passende mængde tilbudsvarer i hver enkelt butik eller fik taget et tydeligt og korrekt forbehold om begrænsninger i mængden af tilbudsvarer.