Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/03237

Lovgivning

  • 3
  • 9

TV-reklame var ikke vildledende

Forbrugerombudsmanden udtalte til Radio- og tv-nævnet, at en tv-reklame ikke var vildledende, idet de væsentlige oplysninger fremgik af både speak og skærmbillede i umiddelbar tilknytning til den annoncerede prisen.

Radio- og tv-nævnet bad om Forbrugerombudsmandens udtalelse til en tv-reklame om et abonnement på TV 2. Forbrugerens oprindelige klage til Radio- og tv-nævnet vedrørte tv-udbyderens tv-reklame om, at man kunne få adgang til at se TV 2 for 199 kr. pr. år. Klageren mente, at tv-reklamen var vildledende, idet der foruden abonnement kom omkostninger til modtagerudstyr således, at prisen oversteg de annoncerede 199 kr. pr. år.

For at afgøre, om reklamen var vildledende, foretog Forbrugerombudsmanden en vurdering af, hvorvidt reklamen indeholdt tilstrækkelige oplysninger om, at den annoncerede pris var eksklusiv modtagerudstyr, samt hvorvidt denne oplysning var fremstillet på en tydelig og retvisende måde.

Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at det af reklamespeaket fremgik, at prisen var for adgang til TV 2 i et år, samt at det i tilknytning til prisangivelsen på skærmen fremgik, at prisen var uden modtagerudstyr. Denne oplysning fremgik på skærmen i umiddelbar tilknytning til prisen i samtlige 3 sekunder, hvor prisen blev vist på skærmen.

Med henvisning til både speaket og den medhørende grafiske illustration vurderede Forbrugerombudsmanden, at det fremgik tilstrækkelig tydeligt, at den annoncerede pris var eksklusiv modtagerudstyr, og at prisangivelsen på 199 kr. pr. år således ikke kunne anses som en overtrædelse af markedsføringslovens § 3 og § 9, stk. 1.