Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
13/02157
Lovgivning
- 3
- 12a
Væsentlige informationer om en ydelses omfang og pris må ikke udelades af markedsføringen
En tv-udbyder markedsførte omkostningsfri installation uden at oplyse, at installationen kun omfattede 10 meter kabel. Forbrugerombudsmanden udtalte, at det er urigtigt at markedsføre installationen som værende ”gratis”, såfremt installationen ikke i alle tilfælde er det.
En teleudbyder markedsførte sig med teksten: ”Få gratis tv i en måned” og ”Første måned inkl. Oprettelse og installation 0,- kr.”.
En forbruger bestilte den pågældende installation og fik herefter en ordrebekræftelse, hvoraf det fremgik, at installationen kun omfattede 10 meter kabel.
Forbrugerombudsmanden udtalte, at det er urigtigt at oplyse, at man kan få gratis tv i en måned, og at oprettelse og installation kan fås til 0 kr., når der alligevel opstilles begrænsninger, der gør at installationen ikke i alle tilfælde er gratis. Samtidig er det en væsentlig information om ydelsens omfang og pris, der ikke kan udelades.
Forbrugerombudsmanden konstaterede, at tv-udbyderen havde ændret sin markedsføring, således at det fremgik, at den gratis installation alene omfattede 10 meter kabel og foretog sig på denne baggrund ikke yderligere i sagen.