Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
13/09201

Lovgivning

  • 3

Vildledende at markedsføre en rabat på alle varer inden for en bestemt kategori, når ikke alle varer i kategorien var omfattet af tilbuddet

Forbrugerombudsmanden meddelte en erhvervsdrivende, som på sin hjemmeside havde markedsført en rabat på 25% på alle varer inden for en bestemt kategori, at dette var i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1, når det viste sig, at ikke alle de pågældende varer var omfattet af tilbuddet.

En erhvervsdrivende havde på sin hjemmeside markedsført sig med teksten ”Slå til! Denne uge 25%” på en nærmere angivet varekategori.

Forbrugerombudsmanden fik en henvendelse fra en forbruger, som i kampagneperioden havde ønsket at købe en af de pågældende varer med 25% rabat. Den erhvervsdrivende oplyste forbrugeren om, at der var tale om en fejl, da den pågældende vare ikke var omfattet af tilbuddet.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det er vildledende i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1, at markedsføre et tilbud således, at det fremstår som om, at alle varer inden for en bestemt varekategori er omfattet af tilbuddet, hvis det ikke er tilfældet.

Efter omstændighederne blev sagen afsluttet med en indskærpelse til den erhvervsdrivende.