Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
15/01040
Lovgivning
- 3
- 12a
Det var vildledende ikke at oplyse den samlede mindstepris for en iPad
Forbrugerombudsmanden meddelte en butikskæde, at det var vildledende at give forbrugerne indtryk af, at de kunne købe en iPad Air 4G til mini-mum 679 kr. og maksimalt 1.674 kr., uden at det var tilfældet.
En forbruger klagede over en butiks markedsføring af en iPad Air 4G. Markedsføringen bestod af skilte på gågaden, hvorpå der var oplyst en pris på 80 kr. pr. måned for iPad’en med betingelse om binding til et abonnement i 6 måneder til 199 kr.
Klageren havde opfattelsen af, at en iPad kunne købes for mellem 679 kr. og 1.674 kr. afhængig af, hvordan annoncen måtte forstås.
I butikken fik klageren dog oplyst, at de anførte 80 kr. pr. måned skulle betales i en periode på 36 måneder og ikke i maksimalt 6 måneder som klageren fik opfattelsen af.
Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det var vildledende i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1, at give forbrugerne indtryk af, at de kunne købe en iPad Air 4G til minimum 679 kr. og maksimalt 1.674 kr., uden at det var tilfældet.
Der var ligeledes tale om en overtrædelse af markedsføringslovens § 12 a, stk. 1, nr. 6, idet den samlede mindstepris i bindingsperioden ikke var oplyst i markedsføringen.
Forbrugerombudsmanden besluttede dog at afslutte sagen, idet der efter det oplyste udelukkende var tale om et selvstændigt initiativ fra den pågældende butik. Det var således ikke udtryk for hele kædens markedsføring, som i øvrigt altid varetages fra centralt hold af kædens hovedkontor. Endvidere havde butikskæden indskærpet reglerne om markedsføring i butikkerne over for de butiksansvarlige for alle kædens butikker.
Forbrugerombudsmanden påpegede over for hovedkontoret, at de generelt er ansvarlig for, at de enkelte butikker overholder markedsføringsloven.