Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/02330

Lovgivning

  • 3

Vildledende markedsføring af ”prisgaranti”

Forbrugerombudsmanden meddelte en netbutik, at for at der er tale om en ”prisgaranti”, skal den kunne gøres gældende i en rimelig periode efter en købets afslutning.

En netbutik markedsførte en ”prisgaranti” med det vilkår, at såfremt en kunde forud for et køb fandt en given vare til en lavere pris i en dansk butikskæde eller større onlinebutik, matchede butikken prisen på varen for ham/hende.

Fandt kunden derimod indenfor 14 dage efter varens afsendelse varen billigere efter ovenstående kriterier, kunne kunden alene få differencen indsat på sin kundekonto i form af points, der kunne benyttes til køb af varer i den pågældende butik.

Forbrugerombudsmanden meddelte butikken, at der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke var tale om en ”prisgaranti”, medmindre kunden kunne få nedsat prisen med tilbagevirkende kraft i en rimelig periode efter købets afslutning. I modsat fald var det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledende og i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1, at kalde ovennævnte foranstaltning for en ”prisgaranti”.

Endvidere meddelte Forbrugerombudsmanden, at såfremt butikken blev opmærksom på, at deres varer kunne købes billigere hos en konkurrent, var den forpligtet til generelt at nedsætte sine priser.

Efterfølgende ændrede butikken sine vilkår og praksis i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens anvisninger.