Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/14740

Lovgivning

  • 3

Markedsføring vildledte om varigheden af avisabonnement

En forbruger havde set et tilbud på et avisabonnement i 6 uger. Imidlertid viste det sig, at abonnementet løb videre efter de 6 uger, hvilket fik forbrugeren til at klage til Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen var vildledende, og avisen ændrede herefter markedsføringen af sine abonnementer.

En forbruger havde reageret på et tilbud på et avisabonnement i 6 uger, og forbrugeren gik ud fra, at abonnementet kun løb i 6 uger og derefter stoppede af sig selv. Da abonnementet imidlertid viste sig at løbe videre efter de første 6 uger, klagede forbrugeren til Forbrugerombudsmanden over markedsføringen.

Af markedsføringen fremgik det, at man kunne købe et weekendabonnement i 6 uger for 299 kr. Imidlertid fremgik det kun af abonnementsbetingelserne, at abonnementet løb videre efter de 6 uger, hvis forbrugeren ikke opsagde det.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsføringen gav indtryk af, at der var tale om, at man købte et tidsbegrænset abonnement i 6 uger, som herefter udløb af sig selv, uden at forbrugeren skulle foretage sig noget. Da det ikke var tilfældet, var markedsføringen efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledende i strid med markedsføringslovens § 3.

Avisen lavede herefter sit 6-ugers weekendabonnement om til at være et tidsbegrænset abonnement, der stoppede automatisk efter de 6 uger, hvilket også blev angivet tydeligt i markedsføringen.

For så vidt angik avisens øvrige abonnementer, som ikke umiddelbart fremstod som værende for en bestemt periode, ændrede avisen markedsføringen, således at der med stor skrift i tæt forbindelse med præsentationen af tilbuddet stod ”NB! Du tegner et løbende abonnement, som fortsætter, indtil du opsiger det. Læs abonnementsbetingelserne her”.

Forbrugerombudsmanden afsluttede herefter sagen.

Bl.a. på baggrund af denne sag sendte Forbrugerombudsmanden et brev til brancheorganisationen Danske Medier med en orientering om reglerne for markedsføringen af abonnementer.