Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
2006-1100/5-782
Lovgivning
- 3
Annonce for uddannelse ville være vildledende
En uddannelsesinstitution ville markedsføre en uddannelse med udsagn om 100 pct. beskæftigelse og 0 pct. arbejdsløshed blandt en årgang dimittender. Forbrugerombudsmanden fandt udsagnene for unuancerede i forhold til den faktiske virkelighed og udtalte, at anvendelsen af annoncerne ville være vildledende.
En uddannelsesinstitution ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af en påtænkt reklamekampagne, som skolen ville lancere for at øge interessen for en af dens multimedieuddannelser.
Skolen overvejede at reklamere med, at der var fuld beskæftigelse blandt de elever, som i 2005 var blevet færdige med multimedieuddannelsen, og ønskede i denne forbindelse at anvende udtryk som 100% beskæftigelse blandt uddannelsens dimittender fra årgang 2005 samt i en anden reklame 0% arbejdsløshed blandt dimittender.
Institutionen havde i forbindelse med forespørgslen oplyst, at ca. halvdelen af den i reklamen omtalte årgang var i relevant beskæftigelse – i forhold til den multimedieuddannelse de havde taget – mens ca. 40% havde valgt at læse videre. Det fremgik i denne forbindelse ikke, om manglende jobmuligheder var årsag til valg af ny videreuddannelse. Endelig var de resterende 10% i anden beskæftigelse, der ikke havde relation til den uddannelse, som institutionen udbød.
Forbrugerombudsmanden udtalte, at anvendelsen af udtryk som 100% beskæftigelse blandt dimittender fra årgang 2005 samt 0% arbejdsløshed blandt dimittender, uden at der blev taget forbehold i denne henseende, efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var mangelfulde i forhold til den virkelighed, som skolen havde beskrevet.
Forbrugerombudsmanden lagde i denne forbindelse vægt på, at angivelserne var egnede til at efterlade det indtryk, at alle dimittenderne fra årgang 2005 var i relevant beskæftigelse særligt i forhold til den uddannelse, de havde taget, hvilket efter oplysningerne i sagen ikke var korrekt.
Forbrugerombudsmanden udtalte på denne baggrund, at annonceteksterne ville være vildledende, hvis de blev brugt, og at anvendelse af de forespurgte annoncetekster således ville være i strid med markedsføringslovens § 3.