Afgørelse
Sagsnummer
18/07907
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
- 8, stk. 2
- 9
- Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
- 8
Virksomhed vildledte forbrugere om abonnementsindgåelse via telefonsalg
En virksomhed vildledte forbrugere til at tro, at de havde tegnet et abonnement på virksomhedens produkter via telefonsalg. Virksomheden oplyste ikke under telefonsamtalen, at der var tale om et løbende abonnement.
Forbrugerombudsmanden modtog en række klager over en virksomhed, der solgte sine produkter over telefonen via et telemarketingsbureau. Klagerne vedrørte alle ufrivillig binding til et abonnement.
Forbrugerombudsmanden pålagde virksomheden at udlevere lydfilerne med optagelserne af telefonsamtalerne mellem klagerne og virksomheden. Efter en gennemgang af lydfilerne vurderede Forbrugerombudsmanden
- at virksomheden havde udeladt oplysningen om, at forbrugerne indgik aftale om et løbende abonnement og præsenteret oplysningen om prisen på produkterne på en uklar og uhensigtsmæssig måde i strid med markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, jf. § 8, stk. 1, bl.a. fordi virksomheden bevidst havde drejet forbrugernes fokus hen på deltagelsen i en konkurrence med en ukorrekt oplysning om, at forbrugerne var gået videre/var finalister samt på favorable bonusser, rabatter og andre fordele for at fjerne fokus fra det reelle formål med telefonsamtalen – at sælge produkter.
- at virksomheden havde fremsendt fakturaer i strid med markedsføringslovens § 9, jf. pkt. 21 i bilaget til markedsføringsloven, da fakturaerne gav klagerne det indtryk, at de havde bestilt produkterne, selvom det ikke var tilfældet, og
- at virksomheden i strid med forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 9 havde undladt at give forbrugerne oplysning om, hvorvidt der var fortrydelsesret.
Virksomheden oplyste, at de ville
- tilbagebetale pengene til alle forbrugere, der havde gjort indsigelse inden for rimelig tid, medmindre virksomheden kunne dokumentere, at den pågældende forbruger havde indgået en aftale om køb af et produkt.
- frafalde krav mod alle forbrugere, der havde gjort eller gjorde indsigelse mod at betale et abonnement uagtet beløbets størrelse, medmindre virksomheden kunne dokumentere, at den pågældende forbruger havde indgået en aftale om køb af et produkt, og
- frafalde krav mod alle forbrugere, der havde modtaget et eller flere produkter uden at have betalt, medmindre virksomheden kunne dokumentere, at den pågældende forbruger havde indgået en aftale om køb af et produkt.
Forbrugerombudsmanden afsluttede herefter sagen med en indskærpelse af reglerne over for virksomheden.