Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/02876
Lovgivning
- 3
Markedsførte vurderinger skal være så tæt som muligt på det endelige hammerslag
Når et auktionshus markedsfører sine vurderingerne, kan det være vildledende, hvis vurderingerne adskiller sig væsentligt fra det endelige hammerslag.
Forskellen mellem vurderingen og hammerslag kaldes vurderingsprocenten, og hvis hammerslaget ligger under vurderingen, vil dette påvirke vurderingsprocenten i en negativ retning. Dette kan efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være en overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3, idet køberen ledes til at byde på en vare i troen på, at denne er mere værd, end det reelt er tilfældet. Samtidig ledes sælgeren til at sætte varen til salg i troen på, at han kan få mere for den, end det reelt er muligt.
I en konkret sag udtalte Forbrugerombudsmanden, at vurderingsprocenten kan siges at være en indikation for, hvor god et auktionshus er til at vurdere rigtigt, og at denne skal være så tæt som muligt på 100 % for at undgå spørgsmål om vildledning.