Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
10/05041

Lovgivning

  • 6

Bøde for at udsende uanmodede sms-beskeder

Erhvervsdrivendes udsendelse af ca. 200.000 uanmodede sms-beskeder straffet med bøde på 800.000 kr.

En erhvervsdrivende udsendte på en enkelt dag ca. 200.000 sms-beskeder til kunder, der tidligere – via deres mobiltelefon – havde handlet hos den erhvervsdrivende. Kunderne havde imidlertid ikke givet samtykke hertil, og der forelå derfor en overtrædelse af markedsføringslovens § 6.

Forbrugerombudsmanden fandt, at forholdet ikke kunne anses for omfattet af markedsføringsloven § 6, stk. 2, idet kunderne ikke i forbindelse med afgivelsen af deres mobiltelefonnummer klart og utvetydigt var blevet oplyst om, at telefonnummeret ville kunne blive benyttet til fremsendelse af reklamer. Kunderne havde heller ikke i forbindelse med gennemførelsen af købet haft mulighed for straks at meddele, at de ikke ønskede at modtage reklame med såkaldt elektronisk post (e-mail, sms mv.).

Sagen blev afsluttet med den erhvervsdrivendes vedtagelse af en bøde på 800.000 kr.

I forhold til den sædvanlige beregningsmodel, der anvendes ved bødefastsættelsen i spam-sager (hvorefter op til 100 overtrædelser udløser en minimumsbøde på 10.000 kr., mens der ved mere end 100 overtrædelser gives en bøde på 100 kr. pr. overtrædelse) lagde Forbrugerombudsmanden i den konkrete sag vægt på, at der ved meget store udsendelser af spam bør være en vis degressivitet i stigningen i bødeniveauet. Dvs. at stigningstaksten på 100 kr. pr. udsendelse bør være aftagende, jo flere uanmodede henvendelser, der er udsendt.

Endvidere forelå der en række formildende omstædigheder i sagen, herunder at udsendelsen alene havde fundet sted én enkelt dag, at den erhvervsdrivende straks fejlen blev opdaget havde standset udsendelsen samt foretaget en række tiltag for at sikre, at fejlen ikke kunne ske igen, samt at der var tale om en fejl, der skete i en opstartsfase, idet den erhvervsdrivende ikke tidligere havde henvendt sig via sms til sine kunder.  Endvidere havde den erhvervsdrivende aktivt medvirket til sagens oplysning.