Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/00296
Lovgivning
- 3
Bøde på 150.000 kr. for vildledende før/nu-priser
En forretningskæde havde reklameret med forkerte før-priser på varer samt med tilbudspriser, der allerede havde været gældende i en vis periode før annonceringen. Kæden fik en bøde for vildledende markedsføring, fordi de angivne før-priser var forkerte, og fordi en tilbudspris kun må gælde i en kort periode.
Forbrugerombudsmanden anmeldte i 2005 en række elektronikkæder, herunder dette selskab, til politiet for at have anvendt af vildledende før/nu priser strid med markedsføringslovens § 3 i deres tilbudskataloger ved årsskiftet 2004/2005.
Forbrugerombudsmanden havde i gennem en periode på flere måneder i efteråret 2004 foretaget en undersøgelse af elektronikkædernes tilbudskataloger og sammenholdt de udsagn om førpriser, der var heri, med de faktiske priser i butikkerne.
Ved gennemgang af tilbudsaviser for to elektronikkæder - som dengang var ejet af selskabet, der efterfølgende fik en bøde - fandt Forbrugerombudsmanden bl.a. forkerte førpriser eller udsalgspriser, som allerede havde været gældende i en vis periode, inden de blev annonceret.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at når en erhvervsdrivende sammenligner med egne tidligere priser, skal den annoncerede vare have været solgt til ”førprisen” i en vis længere periode inden udsalget, og den nedsatte pris bør kun være gældende i en kortere periode herefter.
Elektronikkæden valgte at afslutte sagen med betaling af en bøde på 150.000 kr. Bøden blev fastsat på baggrund af selskabets fortjeneste i forbindelse med den vildledende markedsføring, men er nedsat på grund af formildende omstændigheder i sagen, bl.a. fordi kæden havde opsat rettelsesskilte i butikkerne.