Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/01376
Lovgivning
- 6
Samtykke skal indeholde oplysninger om kommunikationsform
Tøjkæde havde med et automatisk opkaldssystem foretaget telefonopkald til ca. 4.000 forbrugere og afspillet et lydklip fra en Madonna-reklame. Spørgsmål om samtykke og kommunikationsform. Overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1. Vedtagelse af bøde på 100.000 kr.
Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag angående telefonopkald fra en tøjkæde til forbrugere, hvor der blev afspillet et lydklip med en Madonna-reklame. Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at der var indhentet et tilstrækkeligt samtykke fra forbrugerne til at anvende denne fremgangsmåde.
I april 2007 modtog Forbrugerombudsmanden et par klager fra forbrugere, der havde modtaget sådanne telefonopkald fra tøjkæden. Forbrugerne mente ikke, at de havde givet samtykke til at blive ringet op på deres telefon.
Tøjkæden havde via en sms-konkurrence afholdt i forbindelse med en større markedsføringskampagne for Madonnas tøjkollektion for selskabet indhentet samtykke fra forbrugere til, at tøjkæden kunne sende dem yderligere information.
Tøjkæden foretog herefter ved hjælp af et automatisk opkaldssystem telefonopkald til ca. 4000 forbrugere og afspillede en såkaldt voice message i form af et lydklip fra en reklame med Madonna.
Der er imidlertid Forbrugerombudsmanden opfattelse, at man ikke ”sender” information til forbrugerne, når man ringer dem op på deres telefon og afspiller en såkaldt voice message.
Det er endvidere Forbrugerombudsmandens opfattelse, at for at et samtykke til at modtage markedsføring kan anses for at være konkretiseret og informeret, skal det indeholde oplysninger om, hvilken kommunikationsform der vil blive anvendt.
Forbrugerombudsmanden fandt derfor at tøjkæden havde overtrådt markedsføringslovens § 6, stk. 1 og politianmeldte selskabet.
Tøjkæden valgte at afslutte sagen med vedtagelse af en bøde på 100.000 kr.