Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
10/03715
Lovgivning
- 3
Vildledende annoncering med kup-priser
En erhvervsdrivende betalte en bøde på 200.000 kr. for vildledende markedsføring som følge af annoncering med priser, der var markeret med teksten ”Majkup”, selvom varerne ikke var billigere end i april måned.
I forbindelse med Forbrugerombudsmandens tilsyn med de erhvervsdri-vendes prismarkedsføring blev Forbrugerombudsmandens opmærksomhed i maj 2010 henledt på, at en stor erhvervsdrivende i sin markedsføring anvendte udtrykket ”Majkup”. Efter at have undersøgt den erhvervsdrivendes priser i både april og maj måned 2010 fandt Forbrugerombudsmanden et antal varer, der var blevet solgt til samme pris i hele perioden, men hvor varerne i maj måned blev markedsført som et ”Majkup”.
Markedsføringen af ”Majkup” uden at der var tale om lavere priser er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse udtryk for vildledende angivelser, som er egnede til at påvirke forbrugernes efterspørgsel efter de pågældende varer og dermed i strid med markedsføringslovens § 3.
Hertil kommer, at der den 1. marts 2010 trådte nye retningslinjer for prismarkedsføring i kraft. Retningslinjerne, der er et resultat af forhandlinger mellem Forbrugerombudsmanden og alle relevante forbruger- og erhvervsorganisationer, er udtryk for, hvad der er gældende praksis for markedsføringen inden for området. Efter retningslinjerne må salgsfremmende udtryk alene anvendes, hvis der er et reelt indhold i tilbuddet. En erhvervsdrivende må således ikke give indtryk af, at en vare er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. Angivelsen ”Majkup” indikerer efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at varen sælges til en særlig fordelagtig pris i maj måned.
Bøden blev fastsat til 200.000 kr., og den erhvervsdrivende accepterede at vedtage bøden udenretligt. Udmålingen er bøden skete med udgangspunkt i markedsføringens omfang og udgifterne hertil samt en række formildende omstændigheder. Den erhvervsdrivende erkendte overtrædelsen og medvirkede til sagens oplysning omkring markedsføringen, herunder oplysninger om markedsføringsudgifter, samt tilkendegav at ville ændre sin markedsføring fremadrettet. Dertil kom, at var tale om et nyt aspekt efter ikrafttræden af Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer for prismarkedsføring den 1. marts 2010.