Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer

Lovgivning

  • 3

De Agostini - tv-reklamer rettet mod børn

EF-Domstolens præjudicielle afgørelse om national indgriben over for tv-reklamer, der er i strid med national lovgivning, men som opfylder tv-direktivet og det lands tv-regler, hvorfra reklamen opsendes.

De Europæiske Fællesskabers Domstol har den 9. juli 1997 truffet en principiel afgørelse i tre sager, der var indbragt af den svenske forbrugerombudsmand.

Sagerne drejede sig om, i hvilket omfang et land kan gribe ind over for en tv-reklame, der er i strid med national lovgivning, når reklamen opfylder tv-direktivet og det lands tv-regler, hvorfra reklamen opsendes.

Det fremgår af dommen, at tv-direktivet ikke er til hinder for, at en medlemsstat i henhold til generelle bestemmelser om beskyttelse af forbrugerne mod vildledende reklame griber ind over for en annoncør på grund af en tv-reklame, som udsendes fra en anden medlemsstat.

Dommen er blevet drøftet i Radio- og TV-Reklamenævnet på et møde. Nævnet består af 3 medlemmer, hvor det ene medlem er Forbrugerombudsmanden. Man var i nævnet enige om, at afgørelsen betyder, at man nationalt kan gribe ind over for tv-reklamer, der udsendes fra en anden medlemsstat. Denne indgriben vil alene kunne ske i forhold til annoncøren og ikke over for tv-selskabet, jf. tv-direktivet.

Afgørelsen ændrer ikke på nævnets kompetence, idet nævnet som hidtil ikke kan påtale annoncørers overtrædelser af nationale regler i sager om tv-reklamer i TV3 og andre tv-kanaler, der udsendes fra anden medlemsstat. Det er Forbrugerombudsmanden, der har kompetencen i sådanne sager.

Der er i dommen ikke taget stilling til den situation, hvor annoncøren er den samme, som tv-selskabet, men det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at selskabet i denne situation skal behandles som annoncør. Det vil sige, at Forbrugerombudsmanden har mulighed for at påtale tv-selskabets reklamer for egne programmer/produkter.

Forbrugerombudsmanden sendte et "Hyrdebrev" til relevante erhvervs- og forbrugerorganisationer mv., hvori han orienterede om dommen og om nævnets drøftelse. I brevet meddelte Forbrugerombudsmanden, at han ville skærpe opmærksomheden over for tv-reklamer i programmer, der sendes fra andre EU-lande. Der vil bl.a. kunne blive tale om, at Forbrugerombudsmanden tager sager op over for en annoncør, såfremt det kan konstateres, at der foreligger vildledende reklame i strid med markedsføringslovens § 2 [nu § 3].

Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor, at den danske markedsføringslovs forbud mod vildledende reklame i § 2 [nu § 3] skal overholdes, selv om opsendelsen af en tv-reklame sker fra et andet EU-land end Danmark.

Den svenske Marknadsdomstol har afsagt en dom i den svenske Konsumentombudsmans prøvesag mod De Agostini Förlag. Forlagets tv-reklame fandtes på flere punkter i strid med den svenske markedsføringslov.

Svensk TV4 må ikke målrette tv-reklamer mod børn, derimod kan børnereklamer i svensk TV3 ikke forbydes.

Se EF-domstolens afgørelse af 9. juli 1997 (www.curia.europa.eu)