Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1998-432/5-18
Lovgivning
- 3
- Ophaevede bestemmelser
Bøde på 400.000 kr. til postordrevirksomhed for vildledende markedsføring
En postordrevirksomhed havde udsendt personligt adresserede breve til et stort antal forbrugere. Forbrugere blev tilbudt at deltage i konkurrencen om en række attraktive præmier, hvis de købte for over et angivet beløb. Præmierne levede ikke op til beskrivelserne, og selskabet fik derfor en bøde.
Sagen kort
En postordrevirksomhed havde i efteråret 1997 og i januar 1998 udsendt et personligt adresseret markedsføringsmateriale til henholdsvis ca. 100.000 og 190.000 personer. Ved den første kampagne blev præmien omtalt som en »turbo 2000« støvsuger, der betegnedes som en luksuspræmie, som ville blive sendt mod bestilling af varer for mindst 150 kr.
Forbrugerne fik imidlertid kun en batteridrevet støvsuger til en indkøbspris på ca. 15 kr., som var uden nævneværdig praktisk værdi. I den næste kampagne blev præmien angivet som »en virkelig arbejdsbesparende ELEKTRISK KØKKENMASKINE af højeste kvalitet«. Denne maskine viste sig at være en batteridrevet »mixer«, der kunne blande indtil ca 5 dl væske. Mixeren havde en indkøbspris på 16-17 kr. og var uden nævneværdig praktisk værdi.
For disse forhold rejste anklagemyndigheden efter Forbrugerombudsmandens begæring tiltale for overtrædelse af markedsføringsloven § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1], da angivelserne om præmierne måtte anses for urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde.
Samtidig blev der rejst tiltale for ydelse af ulovlig tilgift, jf. markedsføringslovens § 6, fordi ydelsen af præmierne måtte anses som tilgift i forhold til det køb, der var en betingelse for at få den lovede præmie. [Forbuddet mod tilgift er ophævet pr. 1. januar 2007].
Præmierne var udleveret til henholdsvis 5.500 personer (efterårskampagnen) og 8.000 personer (januarkampagnen).
Sagen havde klare lighedspunktet med en sag, der er omtalt i Juridisk Årbog 1998, pkt. 2.2.1.1, side 50 og igen i Juridisk Årbog 1999, afsnit 2.2.1., side 80.
Denne sag endte med, at Højesteret (Ugeskrift for Retsvæsen 1999, 1594) stadfæstede Sø- og Handelsretten dom (Ugeskrift for Retsvæsen 1998, 850), der ikendte hver af de to anpartshavere i det selskab, der havde foretaget markedsføringen, en bøde på 250.000 kr.
Efter at sagen var indbragt for retten, vedtog postordrevirksomheden en bøde på 400.000 kr. Ved fastsættelsen af bødens størrelse blev udgangspunktet taget i den nævnte højesteretsdom, og det indgik i vurderingen, at markedsføringen havde haft et større omfang, end tilfældet var i den tidligere sag.
På den anden side blev der også taget højde for, at der ikke forelå den skærpende omstændighed, der var i den nævnte afgørelse, nemlig at markedsføringen var fortsat efter en erklæring fra virksomheden om, at man ville ophøre med overtrædelsen.