Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
2003-1140/5-1
Lovgivning
- 6
Uanmodede telefaxreklamer
Virksomhed blev idømt en bøde på 15.000 kr. for at have udsendt 156 uanmodede telefaxreklamer i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1.
Sagen kort
Sø- og Handelsretten tog i maj måned 2003 for første gang stilling til, hvad det skal koste at udsende spam (reklamer via e-mail og telefax uden modtagerens samtykke).Bøden blev på 15.000 kr. for udsendelse af 156 reklamer.
Sagen, der blev ført af Forbrugerombudsmanden, var anlagt mod et mindre selskab, som solgte forskelligt software, hæfter og bøger til formentlig primært mindre virksomheder. Selskabet blev dømt for overtrædelse af markedsføringslovens § 6a (nu § 6), der netop forbyder udsendelse af e-mail- og telefax-reklamer uden samtykke fra modtagerne.
Sø- og Handelsretten lagde ved udmålingen af bøden vægt på antallet af henvendelser, antallet af modtagere (ca. 50, der hver især havde modtaget flere henvendelser), og den gene og økonomiske skade, som henvendelserne medførte for modtagerne, hvoraf hovedparten var erhvervsdrivende, der måtte spilde tid og arbejdskraft på at læse og behandle reklamerne.
Endvidere lagde retten vægt på, at selskabet fortsatte sin ulovlige markedsføring, efter at selskabet af de danske myndigheder var blevet vejledt om indholdet af reglerne, således at selskabet i hvert fald herefter ikke kunne være i nogen undskyldelig retsvildfarelse om markedsføringslovens § 6a.
Forbrugerombudsmanden havde gerne set en højere bøde, men taget i betragtning at der var tale om et mindre firma, og at der kun blev dømt for udsendelse af 156 reklamer, var Forbrugerombudsmanden tilfreds med bødes størrelse.
Mange af de klager, der tjente som bevis i sagen, var klager, som var sendt til Forbrugerombudsmandens tidligere spam-adresse, spam@fs.dk.
Se på Net-tjek hvordan du klager over spam.
Læs mere om § 6a (nu § 6) i Forbrugerredegørelsen 2002/2003 s. 127 ff. og generel omtale af § 6a (nu § 6) i Juridisk Årbog s. 13 ff. Dommen er trykt i UfR 2003.1855 S.