Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1996-62/5-1 m.fl.
Lovgivning
- 3
Vildledende prisangivelser
Lavprisvarehus fik bøde på kr. 400.000,- for at have anvendt ukorrekte prissammenligninger til der henviste til priser, som konkurrenterne aldrig havde anvendt.
Sagen kort
Et lavprisvarehus markedsførte ofte sine varer ved i tilbudsavis er at sammenligne varens pris med egen førpris, med konkurrenternes normalpris eller med den vejledende pris for varen.
Nogle af lavprisvarehusets konkurrenter klagede til Forbrugerombudsmanden, idet de havde opdaget, at oplysningerne om førpris, normalpris og vejledende pris i nogle tilfælde ikke var korrekte. Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling, idet forbrugerne efter hans opfattelse har krav på sandfærdige, klare og utvetydige oplysninger om priser.
Forbrugerombudsmanden anmodede lavprisvarehuset om at fremlægge dokumentation for, at prisoplysningerne var rigtige på annonceringstidspunktet, og da lavprisvarehuset ikke kunne fremlægge en sådan dokumentation, indgav Forbrugerombudsmanden anmeldelse til politiet.
Medens sagen blev efterforsket, indløb endnu en klage til Forbrugerombudsmanden: En morgenavis foretog efter aftale med lavprisvarehuset og godt 20 andre dagligvarekæder jævnligt prisundersøgelser i de pågældende butikker, idet journalisterne registrerede priser på dagligvarer, hvorefter priserne blev offentliggjort og sammenlignet i morgenavisen til orientering for forbrugerne. Da morgenavisens journalister en dag indfandt sig i lavprisvarehuset for at udføre en sådan prisundersøgelse, nedsatte varehusets personale priserne på en række dagligvarer, inden journalisterne havde nået at registrere priserne. Forbrugerombudsmanden anmeldte ligeledes dette forhold til politiet.
Der blev senere udfærdiget et anklageskrift, hvor lavprisvarehuset var tiltalt for i 17 tilfælde at have overtrådt markedsføringslovens § 2, stk. 1, stk. 2, og stk. 3 [nu § 3].
I juni 1997 erkendte lavprisvarehuset sig i Sø- og Handelsretten skyldig i overensstemmelse med anklageskriftet, og vedtog at betale en bøde på 400.000 kr. Bøden var beregnet til det dobbelte af de markedsføringsudgifter, lavprisvarehuset havde haft i forbindelse med annoncering med de urigtige og vildledende prisangivelser jf. herved bemærkningerne til § 22 i lov nr. 428 af 1. juni 1994 om markedsføring [nu § 30].
Juridisk Årbog 1997, side 47-48