Afgørelse

Sagsnummer
24/05006, 20/06033

Lovgivning

  • Tobaksreklameloven og lov om elektroniske cigaretter

Tobaksproducent idømt bøde på 3 millioner kroner for ulovlig tobaksreklame

Københavns Byret fandt, at produkter, der anvendtes til at opvarme tobak, først var omfattet af tobaksreklameloven efter en lovændring, som trådte i kraft 1. april 2021. Byretten frifandt på den baggrund tobaksproducenten for at have reklameret for produkter, der anvendtes til at opvarme tobak før 1. april 2021. Byretten idømte derimod tobaksproducenten en bøde på 3 millioner kroner for at have reklameret for disse produkter efter 1. april 2021. Dommen blev ikke anket.

En tobaksproducent havde reklameret med tobakspinde og en elektronisk opvarmningsenhed, der var designet til at opvarme tobakspindene. Reklamen for disse produkter skete bl.a. på tobaksproducentens hjemmeside, gennem nyhedsbreve og som stickers på og i cigaretpakker. I reklamerne oplyste tobaksproducenten bl.a., at opvarmning af tobakspinde i den elektroniske enhed var et mindre skadeligt alternativ til cigaretter.

Tobaksproducenten benyttede sig endvidere af nogle eksperter i den elektroniske opvarmningsenhed, som var til stede i supermarkeder, kiosker, tankstationer mv. I tre tilfælde havde tobaksproducentens eksperter uopfordret kontaktet nogle kunder med en salgskuffert indeholdende opvarmningsenheden og tobakspindende og fortalte kunderne, at dette var et mindre skadeligt alternativ til almindelige cigaretter og tilbød kunderne at prøve produktet. 

Tobaksreklamelovens § 3 indeholder et forbud mod alle former for reklame for tobaksvarer. Forbuddet har været gældende siden 2001, men definitionen af tobaksvarer blev ændret 1. april 2021. Tobaksreklamelovens § 1, nr. 1 og 2, havde følgende ordlyd før lovændringen 1. april 2021: 

”Loven finder anvendelse på tobaksvarer, hvorved forstås:

1)    Varer, der er bestemt til at ryges, indsnuses, suttes eller tygges, hvis de, helt eller delvis, er fremstillet af tobak.

2)    Varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning.”

Tobaksreklamelovens § 1, nr. 1 og 2, fik med lovændringen 1. april 2021 følgende ordlyd: 

”Loven finder anvendelse på tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, hvorved forstås:

1)    Varer, der er bestemt til at ryges, indsnuses, suttes, tygges eller på anden måde indtages, hvis de, helt eller delvis, er fremstillet af tobak. 

2)    Varer, der er beregnet til at blive benyttet sammen med varer omfattet af nr. 1.”

Sagen angik forhold både før og efter lovændringen 1. april 2021. Forbrugerombudsmanden havde nedlagt påstand om, at opvarmet tobak og varer, der er beregnet til at blive benyttet sammen med opvarmet tobak, var omfattet af tobaksreklamelovens § 1 både før og efter lovændringen.  

Københavns Byret fandt dog, at tobaksreklameloven ikke fandt anvendelse på opvarmet tobak og elektroniske opvarmningsenheder før ændringen af tobaksreklameloven 1. april 2021. Københavns Byret lagde vægt på, at det i lovens forarbejder fremgik, at man nyaffattede § 1, nr. 2, og at man dermed udvidede lovens anvendelsesområde.

På den baggrund frifandt Københavns Byret tobaksproducenten for at have reklameret for opvarmet tobak forud for lovændringen. Københavns Byret fandt derimod, at tobaksproducentens reklamer for opvarmet tobak efter lovændring i april 2021 var en overtrædelse af tobaksreklamefor-buddet, og tobaksproducenten blev på den baggrund idømt en bøde på 3 millioner kroner. 

Retten lagde i bødeudmålingen vægt på, at der var tale om flere forhold, forholdenes grovhed, herunder at forholdene, som tiltalte blev dømt for, var begået efter lovændringen i 2021 og således på et tidspunkt, hvor det måtte have stået tobaksproducenten og dennes medarbejdere klart, at deres produkter var omfattet af bestemmelserne i tobaksreklameloven. Retten lagde dertil vægt på tobaksproducentens omsætning og udgifter til markedsføring. Retten havde ved afgørelsen også taget hensyn til forløbet af sagen, og at tobaksproducenten under sagens behandling havde medvirket til oplysning af sagen.